Cambodja, Laos

Cambodja & Laos (3 okt – 13 okt)

Tuktuks, scootertjes en heel veel water. Dat was onze eerste indruk van Cambodja. Het had voor onze komst flink geregend. En dat leverde een geinig tuktuk ritje op van het vliegveld naar ons guesthouse. Bliss Villa. Echt een aanrader. Je kunt in Cambodja zowel met Cambodjaans geld als met de Amerikaanse dollar betalen. Maar dollars staan voorop, daar worden alle prijzen mee aangegeven. Zo betaalden we onze tuktuk en het guesthouse dus in dollars. Aangezien we een nachtvlucht hadden gepakt van Kota Kinabalu (Borneo) naar Siem Reap, hebben we die dag niet veel meer gedaan dan chillen bij het zwembad, twee dagen Angkor Wat regelen en uiteten gaan. Siem Reap staat namelijk bekend om Angkor Wat, dat bestaat uit meerdere bijzondere tempels. Dit mag je dus niet missen wanneer je het een bezoekje brengt.

De volgende ochtend stond onze tuktuk driver om 7.00 uur voor ons klaar. In de stromende regen reden we naar de eerste en bekendste tempel. Onderweg zette onze chauffeur de tuktuk aan de kant. Hij kwam terug met twee poncho’s. Al hadden we ons zelf daar ook op voorbereid, dit was wel erg lief! Bij aankomst begon het zonnetje te schijnen. Perfecte timing. Zie hier de tempel met de naam Angkor Wat:

We gingen die dag langs vijf verschillende, indrukwekkende tempels. Allemaal even bijzonder.

Het zonnetje scheen goed, maar ook daar had onze tuktuk driver op gerekend. Hij had allemaal koud drinkwater meegenomen voor ons. En of wij tevreden waren. Bij veel tempels vind je beelden zonder hoofden. Deze zijn eind jaren 80/begin jaren 90, tijdens de kunstdiefstal van Thailand, vernield of gestolen. Ook dreigen vele tempels in elkaar te zakken en worden ze met creatieve constructies staande gehouden.

We hadden met de tuktuk afgesproken dat hij ons de volgende ochtend weer zou komen halen. Dit keer voor een andere tour met minder bekende tempels. Bij de eerste tempel waren we met z’n tweeën. Dat is heel wat anders dan met al die Chinezen en hun paraplu’s. Afijn, na de volgende tempel nam onze tuktuk ons ‘gratis’ mee naar een plek waar je kon schieten. Steffan blij natuurlijk. Al zagen we bij aankomst dat de goedkoopste optie ons 60 dollar zou kosten. Na flink onderhandelen konden we voor 40 dollar met een M16 losgaan. Na een paar keer schieten vond ik het mooi geweest (zie vooral mijn reactie in Stef z’n filmpje ;-)), dus was het aan Steffan om het af te maken. We bekeken die dag nog vier tempels en daarna zette onze tuktuk driver ons weer bij het guesthouse af. We maakten een polaroid foto met hem en deze kwam in zijn portemonnee terecht. Leuk!

Ons bezoekje aan Cambodja is erg kort geweest. We waren in eerste instantie niet van plan om naar Cambodja te gaan. Maar aangezien we in het zuiden van Laos wilden starten, kwam het beter uit om op Siem Reap te vliegen. Zo konden we bovendien Angkor Wat meepakken. In Siem Reap zijn de mensen ook ongelooflijk vriendelijk en hangt er wat ons betreft een heerlijk sfeertje. We hadden, naast Siem Reap, wel meer van Cambodja willen zien. Maar het was tijd om alweer door te gaan naar Don Det, één van de 4000 eilanden in Laos. In Siem Reap zijn we verschillende ‘reisbureaus’ binnengelopen om de busprijzen te checken om daar te komen. 30 dollar, 25 dollar, 22 dollar, 20 dollar. Hebbes! Dat is een goede prijs, dat wordt ‘m. Big bus en stoelnummers 8 en 9. Helemaal tevreden liepen we het reisbureau uit. ’s Ochtends werden we om 7.15 uur opgehaald door een busje. We werden ergens afgezet en moesten ons naar een ander busje verplaatsen. Na een rondje rijden kwamen we weer precies uit op dezelfde plek. Daar mochten we, jawel, weer in een ander busje plaatsnemen. Zonder gekheid. Een bus vol kakkerlakken. We kwamen in gesprek met een ander stel. En raad eens? Zij hadden ook stoelnummers 8 en 9. En hadden 18 dollar betaald. Die big bus konden we vergeten. Nou goed, dan maar rijden met die hap. Om een uur of 2 splitste onze groep op en mochten we plaatsnemen in busje nummer 4. We werden afgezet bij weer een ander busstation om vervolgens in bus nummer 5 plaats te nemen. Met 17 mensen. Tja, we lachten er maar een beetje om. Wat een ellende.

Na een uurtje kwamen we aan bij de grens. We moesten daar ons visum on arrival regelen. 30 dollar, niet meer dan dat betalen hadden we gehoord. 45 dollar, was het bod van de zeer onvriendelijke meneer daar. En anders geen visum. Tja, we hadden geen keus. Na weer een uur wachten mochten we plaatsnemen in busje nummer 6. Onderweg was ons verteld dat de enige pinautomaat die je nog tegenkomt niet werkt. Natuurlijk. Wij wisten nu wel beter. Oplichters. Gelukkig zijn we daar niet ingetrapt en hebben we voor een goede koers Laotiaans geld gepind. Na ook nog twee verschillende boten bereikten we om een uur of 20.00 eindelijk Don Det. Wat een dag.

We sliepen in een kleine bungalow aan het water. Mr. Phao Riverview Bungalows. Primitief, maar echt heel fijn. De avond dat we aankwamen maakte Mr. Phao zijn dochter overheerlijke noodles voor ons klaar. Dát hadden we even nodig. Don Det staat bekend als backpackers oord en is vooral in de maanden nov-mrt ongelooflijk druk. Nu wij er waren viel dat reuze mee. Je komt hier vooral om tot rust te komen, te chillen, te relaxen, dat soort dingen. Om half 7 waren we wakker, mede door de motorboten die met een rot geluid de Mekong over gaan. Dus hup aankleden en ontbijten. Koffietje bij het luxe resort op dit eiland (kunnen we toch ergens naar een chille wc), weer terug, beetje chillen en lunchen. Beide voelden we ons ietwat onrustig bij deze chille, relaxte dag. Dus we regelden voor de dag daarop een tour. Kayakken, small en big waterfalls en dolfijnen. De deelnemers van gisteren hadden geluk, ze hadden de dolfijnen gezien. Aldus onze tour agency. De volgende ochtend startte de tour om 8.30 uur. Met een groep van zes, waarvan vier stokbroden die de hele dag hun eigen taaltje spraken, gingen we met kayaks de Mekong rivier op. Wel hebben Steffan en ik er samen een leuk dagje van gemaakt en waren we sowieso de snelste kayak (belangrijk voor Stef natuurlijk:-)). De watervallen waren prachtig. Een paar sfeerimpressies van de dag:

Bij terugkomst vertelden we de meneer waarbij we de tour hadden geboekt dat we dolfijnen hadden gezien. No not possible, waren zijn woorden. Daar hadden we al rekening mee gehouden. Er blijken hier namelijk nog maar drie dolfijnen te leven.

Van het centrum naar onze slaapplek was het zo’n 20 minuten lopen. In deze korte periode kwamen we veel spelende kinderen, wassende of kokende vrouwen en klussende mannen tegen. Sommige mensen verkopen spullen en sommige bieden een slaapplek aan. Al met al, een heerlijk eiland.

Onze volgende bestemming was Pakse. Op aanraden van Luca, een Zwitserse jongen die we hebben ontmoet in de bus op weg hier naartoe, namen we eerst een Laotiaanse massage (heeeerlijk) en  huurden we de volgende dag een scooter om vier watervallen te bekijken op het Plateau van Bolaven.

Op het kaartje dat we hadden gekregen stond “Koffie’s Coffee” aangegeven. Dit moét een Nederlander zijn, zeiden we tegen elkaar. Laten we daar ook even kijken. Bij aankomst vroegen we aan de bewoners van het dorpje naar Koffie’s Coffee. Nadat een oud vrouwtje tien keer Koffie riep (zo noemen ze deze man blijkbaar), kwam deze meneer tevoorschijn. En jawel, hartstikke Nederlands. Zo’n 15 jaar geleden naar Laos verhuisd, voor de liefde. Al was die liefde nu over, liefde voor zijn koffieplantage heeft hij nog steeds. Hij nam ons daar mee naar toe en vertelde ons van alles over koffie, de geschiedenis daarvan en hoe dit in Laos te werk gaat. Erg leuk! Maar aangezien hij ook een beetje lang van stof was, hadden we geen tijd voor de twee resterende watervallen. Dus snel op de scooter weer terug naar Pakse om onze nachtbus naar de hoofdstad van Laos, Vientiane, te halen. Tijdens die rit hebben we aardig kunnen slapen en bij aankomst konden we meteen inchecken. Top hotel. De volgende dag zou het bevrijdingsdag zijn in Laos (de dag dat de Laotianen vrijkwamen van de Fransen), dus we vroegen of er iets speciaals stond te gebeuren. Niet echt, of beter gezegd gewoon niet. We hebben gedoucht, ontbeten en wat sightseeing gedaan. De Franse invloeden zijn nog steeds te zien in Vientiane, zoals deze arc:

We vonden Vientiane niet heel bijzonder, dus besloten we de volgende dag door te reizen naar Vang Vieng. Vroeger stond deze plek bekend om het feesten en daarbij te tuben (met een band op de Mekong), maar aangezien dat een aantal keren is misgegaan werd dit in 2012 door de regering verboden. Feesten kan er nog steeds. Allerlei barretjes zorgen ervoor dat je geen drankje of shotje tekort komt. Ook wij geloofden daaraan. Samen met drie leuke Fransen die wél Engels spraken. In zeer gezellige staat maakten we plannen voor de volgende dag. Om 8u verzamelen. Tja dat viel ons ’s ochtends vrij zwaar, maar we hebben er geen seconde spijt van gehad. Met z’n vijven toerden we op drie scooters door de prachtige omgeving van Vang Vieng. Echt zo mooi!

Op de route kwamen we veel zwaaiende kinderen tegen die “sabaidee” riepen. Hallo in het Laotiaans. Zo lief! En soms begaf je je opeens tussen allemaal koeien. Die lopen hier rustig op straat zonder dat er een boer in de buurt is. Heel gaaf om daar tussen de rijden. We sloten de dag af bij een bar aan de rivier met een prachtig uitzicht op de bergen. Het was een topdag en het is zeker een aanrader om zelf een scooter te huren en er vroeg op uit te gaan. Zo kun je de stroom van toeristen net voor zijn. Samen met de Fransen besloten we met elkaar naar Luang Prabang te reizen. Onze volgende bestemming in Laos!